Wright Electric hoopt over 10 jaar te kunnen vliegen in een elektrisch vliegtuig. Het zou dan gaan om een passagiersvliegtuig waar plaats is voor 150 personen die ingezet kan worden voor korte afstandsvluchten tot ongeveer 500 kilometer.
Er is alleen nog een probleem, de batterij! Toch houdt Wright Electric hoop en hebben ze serieuze plannen.
Voordelen elektrisch vliegen
De uitlaatgassen van een vliegtuig is iets waar al langere tijd over gediscussieerd wordt. Als elektrisch vliegen mogelijk is zou de CO2-uitstoot verminderen, daarnaast zou het ook zorgen voor minder geluidsoverlast.
Nog een voordeel is dat vliegtickets voordeliger zullen worden. Start-up Wright Electric wil over 10 jaar het eerste elektrische vliegtuig vliegend hebben.
De vluchten die met dit elektrische vliegtuig gevlogen worden zullen dan waarschijnlijk drukke, korte routes zijn zoals Amsterdam-Londen, Londen-Parijs of New York-Washington D.C. Al deze korte vluchten bij elkaar zijn ongeveer 30% van al het vliegverkeer wereldwijd.
Het probleem van de batterij
De plannen van Wright Electric zijn afhankelijk van de ontwikkeling van batterijen, het probleem nu is dat de batterij vaak enorm zwaar is. In de toekomst zullen de batterijen krachtiger en tegelijkertijd lichter moeten zijn om het vliegtuig goed te kunnen laten werken.
Omdat er enorm veel ontwikkelingen zijn rondom deze techniek zou het in principe mogelijk moeten zijn dat deze batterijen er over 10 jaar ook daadwerkelijk zijn. Maar dit is een verwachting, dit is niet met zekerheid te zeggen.
Mocht het zo zijn dat deze batterijen er binnen nu en 10 jaar zijn zou dat natuurlijk een enorm mooie ontwikkeling zijn.
Eén van de oprichters van Wright Electric, Jeff Engler, zegt dat de vliegtuigen zo zijn ontwikkeld dat de modulaire accupakketten na het landen en taxiën snel kunnen worden verwisseld. Hiervoor worden dezelfde luchtvrachtcontainers gebruikt die standaard zijn in gewone vliegtuigen.
De hybride versie
Als het niet lukt om binnen nu en 10 jaar zulke lichte en krachtige batterijen te ontwikkelen heeft het team een ander idee. Ze zetten dan een stapje terug en willen gebruik gaan maken van een hybride aandrijving.
Voor het milieu is dit nog altijd wat beter en ook dit zou moeten zorgen voor goedkopere vliegtickets. Gezien het feit dat het noodzakelijk is dat de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen zijn deze projecten wel erg interessant. Voor lange vluchten zal overigens nog altijd kerosine nodig zijn.