Werkzaamheden Kaagbaan, Schiphol

0

Werkzaamheden Kaagbaan, Schiphol

Vanaf eind maart is de Kaagbaan op Schiphol gesloten voor negen weken, dit in verband met een groot onderhoud.

Er worden verschillende werkzaamheden gecombineerd tijdens de sluiting.

Na de Polderbaan is de Kaagbaan de langste start- en landingsbaan van Schiphol.

Het onderhoud van deze baan wordt nog grootser aangepakt dan normaal gedaan wordt.

Tot en met 28 mei is de Kaagbaan dicht en wordt de start- en landingsbaan compleet aangepakt voor onderhoud.

Zo’n groot onderhoud vindt één keer in de 15 jaar plaats, echter is het onderhoud van de Kaagbaan wel wat uitgebreider, dit komt omdat er meteen ingespeelt wordt op de aanleg van de nieuwe A-pier in 2019.

Iedere centimeter wordt aangepakt

In een persbericht laat Schiphol weten dat ze iedere centimeter van de Kaagbaan gaan aanpakken.

Zo meldden ze dat de Kaagbaan maar liefst 225.000 vierkante meter nieuw asfalt krijgt, de nieuwe bekabeling is 130 kilometer lang en er komen wel 1.500 nieuwe baan lampen.

Dus dat is niet niks! Wat betreft de lampen laat Schiphol weten dat het niet zomaar lampen zijn, het gaat hier om LED-lampen.

Door deze lampen te gebruiken kan er wel 60 tot 80% bespaard worden op energie.

130 kilometer bekabeling

De 130 kilometer bekabeling is ook grotendeels bedoeld voor de aanleg van de lampen. De bekabeling die er nu nog ligt is al 30 jaar oud, daarbij kan er door de LED-verlichting geswitcht worden van hoogspanningskabels naar laagspanningskabels.

Alleen al door het aanleggen van deze enorm lange kabels gaat het onderhoud ongeveer drie weken langer duren dan normaal tijdens een baan onderhoud.

700 mensen, dag en nacht aan het werk

De projectleider geeft aan dat zo’n onderhoud eens in de 15 jaar voorkomt maar dat de Kaagbaan momenteel net een ander verhaal is.

Er wordt nu meteen rekening gehouden met de komst van de nieuwe A-pier en terminal. In de planning wordt ook rekening gehouden dat het cargo-platform deels verplaatst moet worden.

Daarnaast wordt de regenwaterafvoer ook nog helemaal vernieuwd. De reden hiervoor is dat de Kaagbaan niet nog een keer dicht hoeft als de werkzaamheden voor de A-pier en terminal gaan starten.

Er werken tot en met 28 mei ongeveer 700 mensen aan deze nieuwe ontwikkelingen. Dag en nacht zijn ze er mee bezig. Schiphol waarschuwt dat er meer kans is op geluidsoverlast omdat al het vliegverkeer over de andere banen verdeeld moet worden.

Share.

About Author

Comments are closed.